Filmy žánru: Historický

Nekonečná cesta (Ikitie) 2017

Jussi Ketola se vrací do Finska ze Spojených států trpících Velkou hospodářskou krizí jen proto, aby čelil rostoucímu politickému neklidu. Jedné letní noci v roce 1930 nacionalističtí násilníci unesou Ketolu z jeho domova. Je bit a přinucen vydat se Nekonečnou cestu směrem k cizímu sovětskému Rusku, na které se zdá, že krutost nemá konce. Jeho jediným snem je vrátit se ke své rodině, ať už to bude stát jakoukoliv cenu. Naděje umírá poslední… Film je založený na pravdivých událostech.

Napoleon (Austerlitz) 1960

Bitva tří císařů, geniální stratég a spousta padlých.Bitva u Slavkova, nazývaná jako bitva tří císařů, se odehrála 2. prosince 1805 mezi vesnicemi Telnice a Tvarožná nedaleko Slavkova u Brna. Pro Francouze a celý svět je toto historické místo známé jako Austerlitz (podle Palackého vznikl tento název ze snahy převést do němčiny jméno obce Novosedlice). Slavná bitva pro Napoleona i Francii. O Napoleonovi byla natočená celá řada filmů. Jen Česká televize jich v posledních letech uvedla hned několik, např. čtyřdílnou minisérii či o jeho posledních letech na ostrově Elba. Poprvé uvádí slavný velkofilm Austerlitz, který natočil v roce 1960, a představuje Napoleona jako geniálního stratéga. Velkým světovým a především francouzským hvězdám vévodí mladičký a poměrně neznámý , který se později proslavil díky válečným komediím o sedmé rotě. Jeho Napoleon je oceňován kritikou i diváky. Velkolepá kostýmní podívaná byla natočena v Jugoslávii za podpory jugoslávské armády.

Rašín (Rašín) 2018

Příběh muže, který dokázal uskutečnit sen o samostatném státě navzdory monarchii i snahám uchýlit se pod křídla carského Ruska, a který také napsal text prvního zákona nově vzniklého Československa. Ve filmu se názorově střetnou Kramář a Rašín, přesto se oba sejdou v jedné vězeňské cele a nakonec i ve vládě nově vzniklé republiky. S tou bývají nejčastěji spojováni Tomáš Garrique Masaryk a Edvard Beneš, zatímco další, neméně důležité osobnosti, zůstávají v jejich stínu.

Operation Finale (Operation Finale) 2018

Historický thriller je založený na příběhu, kdy skupina izraelských tajných agentů zajala proslulého důstojníka a strůjce konečného řešení židovské otázky Adolfa Eichmanna.  ztvárnil legendárního agenta Mosadu Petra Malkina, zatímco hraje jeho emočně manipulativního úhlavního nepřítele. Po nalezení Eichmanna v Buenos Aires jej Malkin a jeho muži zajmou a přivedou do Izraele před historický osm měsíců dlouhý soudní proces.

Ebenové otroctví (Bois d’ébène) 2016

Strhující francouzský dokudramatický příběh o trhu se svobodou. Od patnáctého do devatenáctého století probíhal mezi Evropou, Afrikou a Amerikou rozsáhlý trh s otroky. Více než dvanáct milionů mužů, žen a dětí z afrického pobřeží bylo prodáno do otroctví. Bílí otrokáři je vytrhli z jejich domoviny a přepravili přes Atlantik až do Nového světa. Trh s otroky se během sto padesáti let výrazně rozšířil a odolal i několika pokusům o jeho zrušení. Ve Francii bylo otroctví oficiálně zrušeno 27. dubna 1848. Dobové záznamy, lodní deníky a dopisy majitelů lodí vytvořily kostru tohoto příběhu. Příběhu o otroctví. O osudu Yanky a Torikiho, kteří se narodili jako svobodní lidé v Guinejském zálivu.

Skandál v Gri – Gri baru (Skandál v Gri – Gri baru) 1978

Dva mladé navrátilce z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí… Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent.

Záchvěv strachu (Záchvěv strachu) 1983

Režisér Jaroslav Soukup – ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybný kvalit – se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jenž se ocitnul v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.

Der Hauptmann (Der Hauptmann) 2017

Film, nakrútený podľa životného príbehu desiatnika Wehrmachtu Williho Herolda, evokuje úplnú stratu morálky v nemeckej spoločnosti niekoľko týždňov pred definitívnou porážkou. Mladý Willi sa zachráni pred istou smrťou tým, že si oblečie náhodne nájdenú uniformu po vyznamenanom kapitánovi Luftwaffe. Vo svojej novej identite“ sa prekvapujúco rýchlo nájde a onedlho už rozhoduje o živote, smrti a masových popravách. Veď ostal nažive a vďaka hviezdičkám na výložkách získal ohromnú moc.

Arn – Riket vid vägens slut (Arn: The Kingdom at Road’s End) 2008

Režisér zobral natočený materiál, z ktorého vznikol prvý film (2007) a takmer kompletne to prestrihal. Nie je to ani 2.časť, ani pokračovanie ! Je to úplne rovnaký príbeh – sequel.

Zvítězit (Vincere) 2009

Operně pojatá tragédie vášnivé ženy ve stínu diktátora Mussoliniho. Milán, začátek 20. století. Mladý Mussolini pracuje jako redaktor levicového deníku Avanti a začíná se aktivně zapojovat do politiky. Touží po přeměně Itálie z monarchie v moderní socialistický stát. Potkává se s bohatou Idou Dalserovou, která se do něho hluboce zamiluje. Prodá veškerý majetek a získaný obnos věnuje na Mussoliniho nový projekt – založení vlastních novin. Strmá politická kariéra ambiciózního muže začíná. V jejím rozhodujícím momentu se však Mussolini své první ženy zříká a spolu s ní zavrhne i svého prvorozeného syna. Impulsem k natočení filmu se stal dokument Tajemství Mussoliniho, jehož autoři vycházeli z nově objevených materiálů a rozhovorů s lidmi, kteří Idu Dalserovou a okolnosti jejího života znali. Její osobnost je středobodem celého vyprávění, z něhož vedou nitky k dalším protagonistům: především k Mussolinimu, jeho spolupracovníkům, protivníkům i lidem uvnitř šedé zóny“. Vzniká tak rozsáhlý portrét jedné epochy, v níž většina národa byla – stejně jako hlavní ženská postava – uchvácena (a podvedena) tímto politikem.