Filmy žánru: Psychologický

Třicet jedna ve stínu (Třicet jedna ve stínu) 1965

Kontroloři při náhlé inventuře zjistí, že v jedné pražské prodejně potravin chybí větší množství drahého alkoholu. Odpovědná za ztrátu je prodavačka Alena, která ví, že do lahví nalil tmavý čaj její milenec, vedoucí prodejny Vorel. Ten ji cynicky požádá, aby vzala vinu na sebe. Nešťastná žena spáchá sebevraždu. Kontrolor Dr. Kurka pochopí, že skutečného pachatele nedokáže usvědčit… Působivě natočený dramatický příběh s neobvyklou účastí anglických herců.

Lantana (Lantana) 2001

Lantana je exotický keř rostoucí v tropických oblastech. Na první pohled krásná rostlina s pestrobarevnými květy. Pod povrchem této krásy se však ukrývá hustý trnitý porost. Lantana je hlavním symbolem psychologického dramatu, které odhaluje labyrint vztahů, vášní a podvodů protagonistů tohoto netradičního kriminálního filmu. Ústřední postavou příběhu je detektiv Leon Zat, který se cítí provinile, protože podvádí svou ženu. Rámec kriminálního příběhu využívá režisér jako kostru pro podrobnou studii vztahů čtyř manželských dvojic. Tajnosti a lži těchto dvojic se různým způsobem proplétají s Leonovým vyšetřováním a vyhrocují jeho osobní krizi, již musí vyřešit. Každá z postav příběhu má něco, co musí skrývat před ostatními podobně jako keř lantany… Hlavním kreditem filmu jsou především výborné herecké výkony hvězd Kerry Armstrongové, Barbary Hersheyové, Geoffreye Rushe a Anthonyho LaPaglii v roli detektiva Zata. Snímek byl oceněn sedmi cenami Australského filmového institutu, včetně ocenění za nejlepší film a scénář a několika cen za herecké výkony. Kromě toho se film stal vítězem v pěti hlavních kategoriích Australských nezávislých filmových cen.

Šťastnou cestu (Šťastnou cestu) 1943

V obchodním domě pracuje mnoho mladých žen, jejichž osudy a sny jsou rozdílné. Lehkomyslná Helena doufá, že si ji vezme Viktor, který ji tajně vydržuje. Ten se však ožení s jinou. Rozvážná Anna, poznamenaná tragédií prvního manželství, najde smysl života ve sňatku s ovdovělým Klementem. Milena obtížně šetří se snoubencem, aby se mohli vzít. Martin je sveden vidinou rychlého zisku a obviněn z defraudace. Milena ho však neopustí a dodá mu odvahu začít znovu. Ztřeštěná Fanynka touží po filmové slávě, ale smíří se i místem švadleny ve filmových ateliérech. Učednice Božena má zatím vše před sebou – budoucí zklamání i radosti. Dívky se loučí a na jejich místa přicházejí nové prodavačky…

Henjelgwa Geuretel (Hansel & Gretel) 2007

Eun-soo nabourá se svým autem nedaleko lesa, kde chvílí bloudí, ale zanedlouho potká dívku, která ho dovede k domu uprostřed lesa, ve kterém bydlí se svými rodiči a dvěma sourozenci. Rodina působí na první pohled až pohádkově idylicky, je velmi milá, nabídne mu jídlo, nocleh. Ale dostat se zpátky k silnici, aniž by zabloudil, se zdá nemožné. A hlavně děti nejsou ani trochu nakloněny, aby odešel. Eun-soo začíná pochybovat o jejich úsměvech a nevinnosti…

Velké trápení (Velké trápení) 1974

V sérii dojemných i poučných dívčích románků, které vznikaly v 70. letech, patří Velké trápení mezi ty zdařilejší. Odehrává se v dětském domově a líčí osudy dospívající dívky, která se chystá prožít prázdniny s otcem. Avšak nadále hledá citové jistoty – od otce prchá k matce… Film, na jehož scénáři se měl podílet v té době zakázaný dramatik František Pavlíček, se docela naléhavě zabývá neblahým dopadem rozpadlé rodiny na dětskou psychiku.

Nostalgie (Nostalghia) 1983

Šílenství, co to je? To jen my nechceme rozumět těm, kteří jsou nejblíž pravdě. Moc rituálu, mystika, magie, pírka a oheň ve filmu … Ruský badatel přijíždí do Itálie zkoumat život a dílo svého krajana – skladatele, který zde žil v 18.století. Doprovázen tlumočnicí putuje po neznámé krajině, pronásledován vizemi, vzpomínkami a otázkami. Duchovními průvodci na cestě jsou mu skladatelovy dopisy, básně zesnulého otce a vlastní vzpomínky na dětství a na dobu manželského štěstí. Katalyzátorem jeho cesty se ukáže být setkání se šíleným Domenicem, který mu vytyčí symbolický úkol.Snímek, na jehož scénáři spolupracoval slovutný italský scenárista , natočil Andrej Tarkovskij v roce 1983. Dotýká se tématu vztahu k vlastnímu domovu a vlastní minulosti, ideje šílenství i pocitů vykořeněnosti a osamělosti ve světě – jinými slovy, možnosti jeho výkladu jsou skutečně neomezené, protože každý divák se k výše zmíněným veličinám vztahuje jinak. Jediným určujícím interpretačním klíčem tohoto navýsost niterného filmu tak zůstává jeho název.

Muž z neznáma (Muž z neznáma) 1939

Záhadný muž trpící ztrátou paměti je identifikován jako anglický milionář a podnikatel. Jeho snahy o prosazení sociálních výhod zaměstnanců spojených koncernů ztroskotají, když se náhle objeví skutečný továrník Craigs. Neznámý tajemně zmizí. Nevěrohodný a poněkud zmatený symbolický příběh byl realizován v efektních a nákladných ateliérových stavbách. Nábytek dodala firma UP závody Brno. Film byl uveden na VIII. MFF v Benátkách v roce 1940.

Klec (Klec) 2019

Kdysi byla manželkou významného muže, žila v krásném domě na Hradčanech a přátelila se se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Dnes ale žije kdesi na periferii Prahy v přízemním bytě s výhledem do dvora a na ulici, sama a opuštěná prakticky všemi. Manžel zemřel už kdysi dávno a náplní jejího života tak zůstávají jen pravidelná setkání s pošťačkou , která jí nosí důchod a její oblíbené motoristické časopisy, a také pravidelná výpomoc na faře a v místním kostele. Pro otce Jana občas uvaří a něco upeče, s ochotou sobě vlastní mu i pere a žehlí. Jedna z posledních jistot jejího života se ale zhroutí nečekaně rychle – otec Jan je přeložen kamsi do Hradce Králové a místo něj přichází mladý pan farář , který je zvyklý všechno si dělat sám. Právě v tu chvíli vstupuje do života Květy Galové usměvavý mladík s tmavými brýlemi na očích a květinou v ruce. Říká, že pochází ze Zučic, že se jmenuje Jeník Sekora a že je jejím prapravnukem přes koleno. Květa Galová zažívá po dlouhé době opravdu příjemné odpoledne. Debata o společných známých i mladíkova pozornost a gentlemanství jí na chvíli rozjasní život. Jenže potom paní Galová pozná, že tu něco nehraje. Jenže co a proč? Začíná hra kočky s myší, u níž si nemůžete být jistí, kdo je vlastně kočka a kdo myš.

High Life (High Life) 2018

Monte a jeho malá dcera Willow žijí společně v naprosté izolaci na palubě kosmické lodi hluboko ve vesmíru. Monte, pro kterého byla přísná sebekázeň obranným štítem proti touze, se stal otcem proti své vůli. On i žena, která dítě porodila, byli členové posádky vězňů – odsouzenců k smrti. Pokusní králíci poslaní na misi s cílem najít alternativní zdroje energie. Mise se účastní také lékařka , která zkoumá lidskou sexualitu v extrémních podmínkách a s vězni má své vlastní záměry. Otec a dcera se společně přibližují cíli – černé díře, kde čas a prostor přestávají existovat. Filozofická sci-fi režisérky o hledání podstaty lidskosti ve vesmírných kulisách.

Křehké vztahy (Křehké vztahy) 1979

Tadeáš Falk má za sebou pestrou minulost a bouřlivé mládí. Jeho bouřlivácká povaha ho dokonce přivedla na nějakou dobu do vězení. Po zlých zkušenostech se Tadeáš rozhodne usadit se a pracuje jako řidič v masokombinátu. Zamiluje se do svobodné matky Báry, která má dceru Berušku. Jejich rodinný život však není bez komplikací… Juraj Herz vytvořit portrét rozporného, drsného a nepřizpůsobivého hrdiny, frajera, který dokonce okusil vězení, narazil na příkaz mravoličného vyznění. Protagonista pracuje jako řidič v masokombinátu, kde jej pronásledují rozpory se spolupracovníky, ani v soužití se svobodnou matku se mu nevede nejlépe, ale přesto není zatracován, vždy se přece může polepšit. Režisér Juraj Herz, inspirován předlohou Václava Duška, vložil do vyprávění notnou dávku exprese.