Filmy žánru: Psychologický

Posel (Posel) 2012

Hlavním hrdinou je třicetiletý Petr (Matěj Hádek) zanícený cyklista, někdejší reprezentant nyní pracující jako poslíček. Svůj život podobně jako povolání messengera vnímá jako přestupní stanici. Přemýšlí, co s životem dál. Je jedním z mladých mužů na barevných moderních kolech, kteří dotvářejí kolorit současných měst. Zpočátku se jeví jako svobodný kluk, nekonformní člověk pohrdající pokřivenou morálkou konzumní společností až do okamžiku tragické nehody, kdy vyjde najevo i jeho temná stránka duše. V tento moment za pomoci přátel se rozhodne svůj neuspořádaný život dát do pořádku. Ale osudu jde těžko uniknout…

322 (322) 1969

Hraný celovečerní debut Dušana Hanáka je jedním z klí­čových titulů československé nové vlny sklonku 60. let. Protagonistou minimalistického, dokumentárně ladě­ného příběhu s experimentálními prvky je kuchař Lauko (Václav Lohniský), který je konfrontován s hrozbou smr­ti. Lékaři mu totiž diagnostikují rakovinu hrdla. V Haná­kově metaforickém jazyce ovšem nemožností mluvit trpí celá společnost…

Tak dlouho tě miluji (Il y a longtemps que je t’aime) 2008

Juliette je po patnácti letech propuštěna z vězení. Jediná, kdo na ni čeká, je její mladší sestra, kterou naposledy viděla před svým nástupem do vězení. Léa ji ubytuje v domě, kde žije se svou rodinou. Juliette nemluví o ničem, co se stalo, co bylo ve vězení. Neptá se, proč ji sestra za celou dobu nebyla navštívit, proč jí nepsala. U soudu neřekla Juliette ani jednu větu na svou obhajobu, nic nevysvětlovala. Uzavřela se a mlčky přijala trest za své rozhodnutí, které bylo těžší než vše, co následovalo, než její život. Mezi oběma sestrami je mnohé nevyřčené. Je jen tenká hranice mezi tím, aby se jejich vztah navždy zpřetrhal nebo aby k sobě našly cestu. Z jednoho vězení Juliette vyšla, ale v jiném, je uzavřena navždy. Jak sama říká: Nejhorším vězením je smrt vlastního dítěte. Přes všechnu tragičnost je film Tak dlouho tě miluji příběhem o síle žen, o přijetí osudu, a odvaze nést následky vlastního rozhodnutí. Je to film plný emocí a neprolitých slz. Kristin Scott Thomasová a Elsa Zylbersteinová sklidily za své vynikající výkony řadu nominací a cen.

Pod vlivem lásky (Ai no mukidaši) 2008

Tradičně ve filmech láska čeká na postavy, které odpovídají normám většinové společnosti. Provokativní japonský režisér Sion Sono v absurdně nadsazeném čtyřhodinovém ponoru do světa perverzí, mánií a fantasmagorií naopak do cesty Amorovým šípům staví úchylné a psychicky labilní jedince. Ve vyprávění protkaném psychoanalýzou a katolickou věroukou se pak láska stává ultimativním vykoupením. Film pojednává o tenké hranici mezi perverzností a normálem, přičemž se zaměřuje také na vágní mez dělící katolickou církev od fanatických sekt. Autor ovšem nevytvořil zanícený pamflet proti všemu svatému, nýbrž groteskně pokřivenou love story, v níž neduhy moderní společnosti nabývají bizarní podoby. Stylově film evokuje afektovanost japonských animovaných seriálů pro dospívající mládež a současně na mnoha místech vzdává hold bohaté historii japonského exploatačního filmu. [44. MFFKV 2009]

Děsivé dědictví (Hereditary) 2018

Když zemře Ellen, matriarcha rodu Grahamů, začíná rodina její dcery rozplétat záhadná a čím dál tím děsivější tajemství svých předků. S přibývajícími odhaleními se čím dál více snaží překonat svůj neblahý osud, který zřejmě pronásleduje celý jejich rod a pomalu ničí vše, co znají.

KR 13 (The Killing Room) 2009

Tím nejcennějším, čeho může kterákoliv země dosáhnout, je ovládání lidské mysli… Čtyři dobrovolníci se s vidinou snadného získání peněz upsali k výzkumu na lidech. Má jít o test lidské výdrže a psychiky. Netuší, že studie je založena na drsných praktikách v nichž půjde o život. Smrtící soukolí se dává do pohybu a šance na únik je mizivá…

Evangelion šin gekidžóban: Ha (Evangelion: 2.0 You Can [Not] Advance) 2009

V předcházejících bojích proti nestvůrným Andělům pomocí obřích robotů, zvaných Eva, mladí piloti Shinji a Rei byli nuceni nést osud lidstva na svých ramenech. Nyní, Andělé chystají apokalyptický Třetí dopad, který by vyhladil lidstvo. Navíc Shinji a Rei musí sdílet své osudy s dvěma novými piloty Evy, namyšlenou a horlivou Asukou, a tajemnou Mari. Ovládajíce své obří Evy v boji, čtyři mladé duše zoufale bojují, aby zachránily lidskou rasu. Ale budou schopni zachránit sami sebe?

Křižovatky (Křižovatky) 1959

Osmnáctiletý Dalibor Daněk vyrostl v dětském domově, nevyučil se a na Ostravsku se zapletl se skupinou pašeráků. Najdou se však takoví, co mu chtějí nezištně pomoci…

Delirium (Delirium) 2018

Přesně tak je na tom náš hlavní hrdina . Vrací se z psychiatrické léčebny na rodinné sídlo, které zdědil po svých rodičích. Ale protože je jeho propuštění z ústavu jen podmínečné, po dobu třiceti dnů se musí pravidelně hlásit své probační dohlížitelce a nesmí opustit dům. Jinak mu hrozí další internace na psychiatrii. A tam zpátky rozhodně nechce. Na rozloučenou dostal od svého psychiatra léky, které musí pravidelně užívat a jednu radu: Věř rozumu, ne svým očím.“ Jenže v opuštěném domě zaplněném vzpomínkami na něj číhají nečekaná překvapení. Zprvu nenápadná, ještě celkem vysvětlitelná normálním rozumem. Ale když se začnou zhmotňovat vzpomínky a odehrávat další paranormální jevy, začne o svém zdravém rozumu pochybovat. Je v domě doopravdy sám? A pokud není, skrývají se v něm skuteční lidé, nebo to jsou nějaké děsivé přízraky, které si vyvolal ve své hlavě? Co z toho všeho je vlastně skutečné?

Svědomí (Svědomí) 1948

Karel Doležal, pojišťovací úředník a vzorný otec rodiny, odjíždí na služební cestu se svou sekretářkou Vlastou. Po společně strávené noci se oba vrací domů. Díky malé chvilce nepozornosti však přejedou chlapce. Karel z místa činu ujede. Nikomu neřekne, co se stalo. Když si pak v novinách přečte o tom, že chlapec nehodu nepřežil, začnou ho tížit výčitky svědomí. Svěří se své ženě o nehodě, nikoliv o nevěře. Vše zaslechne jejich syn Jirka. Otec mu byl vždy vzorem, a proto se s jeho vinou nechce smířit.