Filmy žánru: Válečný

Nekonečná cesta (Ikitie) 2017

Jussi Ketola se vrací do Finska ze Spojených států trpících Velkou hospodářskou krizí jen proto, aby čelil rostoucímu politickému neklidu. Jedné letní noci v roce 1930 nacionalističtí násilníci unesou Ketolu z jeho domova. Je bit a přinucen vydat se Nekonečnou cestu směrem k cizímu sovětskému Rusku, na které se zdá, že krutost nemá konce. Jeho jediným snem je vrátit se ke své rodině, ať už to bude stát jakoukoliv cenu. Naděje umírá poslední… Film je založený na pravdivých událostech.

Johnny Mad Dog (Johnny Mad Dog) 2008

Kdyby se narodil v Evropě nebo v Americe, mohl strávit mládí nevinnými hrami a ve školní lavici, z níž by posléze odrazil do normálního života, jehož smyslem je být šťastný a tvořit lepší svět. Jenomže patnáctiletý Johnny se narodil v Africe jako člen národa, který už léta tone v občanské válce. A on je jejím dětským vojákem. Stejně jako nejeden jiný po zuby ozbrojený kluk z čety dětí, kterým dospělí vzali právo na obyčejný život a vyslali je do první linie, kde neplatí jiný zákon než právo silnějšího a bezohlednějšího. Společně pak každý den, oblečení do komických přezdívek, vyrážejí ztratit další střípek lidskosti, kterých jim už mnoho nezbývá. A každý další výstřel jen prodlužuje čekání na kulku, která je jim souzena. Kruté, atmosférické, nemilosrdně otevřené a bolestivě realistické drama natočil v exteriérech africké Libérie režisérský držitel ceny Regard Hope Award z Cannes Jean-Stéphane Sauvaire.

Strážní loď Sand Pebbles (The Sand Pebbles) 1966

Tento film je inšpirovaný skutočným príbehom z Číny roku 1926. Po zhliadnutí filmu si človek spomenie na pozorovacie misie OSN z dôb nedávnych. Osádka amerického delového člna San Pablo hliadkuje po čínskych riekach v nekľudnej dobe. Nesmie zasahovať do bojov v občianskej vojne, iba chrániť amerických občanov.

Cukrová bouda (Cukrová bouda) 1980

Režisér Karel Kachyňa několikrát osvědčil citlivost vůči komorně pojatým válečným příběhům. I když se tento filmu odehrává těsně po skončení bojů, jejich důsledky stále zasahují do života lidí. Příběh se vyznačuje jemným poetickým ozvláštněním i přítomností dětí. Líčí, jak se do téměř opuštěné horské vsi nastěhuje mladá vdova se dvěma synky, z koncentráku tam přispěje i německý antifašista. Vzájemné porozumění však čeká těžká prověrka, protože skrývající se nacističtí fanatici zákeřně střílejí…

Letka 633 (633 Squadron) 1964

Je niekoľko dní pred uskutočnením vylodenia v Normandii. Anglická kontrarozviedka zisila, že Nemci na obranu pobrežia chcú použiť nové druhy rakiet, poháňané špeciálnym palivom z nórskej továrne. 633 eskadra bombardérov Mosquito má za úlohu túto továreň riskantným náletom zničiť.

Nástraha v zátoce (Ambush Bay) 1966

Tajná strategická mise oddílu námořní pěchoty na tichomořském ostrově, který má za 2. světové války pod kontrolou Japonsko. V roce 1944 přistane devítičlenný oddíl mariňáků“ tajně na ostrově, který okupují vojáci Japonského císařství. Cílem Američanů je v tomto válečném dramatu navázat kontakt se špiónem, jenž má důležité informace o invazi Filipín, kterou plánuje generál MacArthur. Úkol to je ovšem velmi náročný – jednotka námořní pěchoty má pouhých 96 hodin na to, aby prošla hustou filipínskou džunglí a našla japonsko-americkou dívku, která je jejich zpravodajským kontaktem mezi místními partyzány.

Varšavské povstání (Powstanie Warszawskie) 2014

Na základě mnoha hodin původních snímků z Varšavského povstání vznikl unikátní dokument, vyrobený výhradně z originálních záběrů. Natočili ho lidé, kteří bojovali za svoji zemi… Film vypráví příběh o Varšavském povstání z roku 1944 očima dvou mladých novinářů. Očití svědci povstaleckých bojů poskytují unikátní pohled na boj za svobodu, na který jsou Poláci náležitě hrdí. Dokument využívá také autentické týdeníky natočené v srpnu roku 1944. Od samého počátku vojáky a obyvatele Varšavy doprovázejí kameramani z Oddělení informací a propagandy Vrchního velitelství Zemské armády, kteří o povstání natáčejí filmovou kroniku. Kvůli bojům ve městě a kvůli bezpečnosti filmových tvůrců bylo natočeno jen velmi málo záběrů z první linie. Další scény proto byly inscenované. Díky barevným záběrům a zvukové rekonstrukci napínavých příběhů povstalců nemá tento film konkurenci.

Co jsi dělal za války, taťko? (What Did You Do in the War, Daddy?) 1966

Rok 1943: Spojenečtí vojáci na Sicílii právě obsadili strategicky výhodné městečko. Zdejší vojáci jsou však ochotni vzdát se bez boje teprve poté, co proběhne každoroční festival. Kapitán Cash (Dick Shaw) na nátlak svých podřízených, především poručíka Christiana (James Coburn), nakonec svolí, na velitelství nechá odeslat zprávu Narazili jsme na mírný odpor“ a po pár skleničkách kvalitního vína se sám vrhá do víru oslav. Následujícího rána čeká roztodivně roztroušené vojáky nemilé překvapení. K městu se blíží generál Bolt a oni mají jenom pár minut na to, aby vystřízlivěli, našli své správné uniformy a začali předstírat, že mají věc pod kontrolou. Celá situace se ještě zkomplikuje milostným trojúhelníkem mezi Cashem, krásnou starostovou dcerou a italským kapitánem Oppem. Skutečná válka se všem protiví, proto začíná nefalšovaná hra na vojáky, plná záměn uniforem, zastíracích manévrů a naprosté ignorace veškerých vojenských nařízení.

Přerušená píseň (Prervannaja pesňa) 1960

Koprodukční československo-gruzínský film netají, že slovenští vojáci museli za druhé světové války bojovat po boku hitlerovských armád proti Sovětskému svazu, avšak mnozí z nich přebíhali k Rudé armádě, protože věděli, kde je jejich místo. Bez větších potíží si získali důvěru a pomáhali otevírat oči i svým dosud váhajícím druhům, které rovněž převedli na správnou stranu. Hrdina si tam našel dokonce životní lásku. Vznikla bezproblémová idyla o situaci na frontě, zcela se míjející se skutečnými poměry.

Libanon (Lebanon) 2009

6. června 1982 izraelské obranné síly vstoupily na území jižního Libanonu v odpovědi na pokus o vraždu izraelského velvyslance ve Velké Británii. Jak akci vidí čtveřice izraelských branců, odkázaná jen na extrémně zúženou perspektivu tankového průzoru? V pohraniční vesnici se dvacetiletí mladíci bez předchozích bojových zkušeností ocitají poprvé v akci – a místo hrdinské pýchy je zachvacuje demoralizující děs ze všudypřítomné smrti, jíž jsou vystaveni a již musejí rozsévat, aby přežili. Debutující režisér Samuel Maoz se inspiroval traumatizujícími zážitky, které si odnesl z první libanonské války. Libanon je tak po Valčíku s Bašírem Ariho Folmana dalším titulem, v němž izraelští autoři zkoumají otázku osobní zkušenosti na pozadí dějinné nevyhnutelnosti.